miércoles, 16 de enero de 2013

ELS TAXIS PIRATA PROLIFEREN PER LA CRISI

Els conductors professionals assenyalen aquesta pràctica es un  dels principals problemes del sector | L'Imet assegura que utilitza tots els mètodes al seu abast per controlar la situació.
 Mari Carmen Gallego / Baix Llobregat
La recent crisi del taxi a l'àrea de Barcelona ha posat sobre la taula un dels principals problemes del sector: la proliferació de la pirateria. Els professionals assenyalen l'increment de falsos taxistes com un dels problemes i han demanat mesures urgents per acabar amb aquesta pràctica.
"El que no podem fer és quedar-nos a casa els professionals perquè segueixin treballant aquestes persones, que no paguen llicència, impostos ni declaren a hisenda", explica indignat el representant de Taxi Companys, Pedro García. Aquest portaveu assegura que "la crisi ha incrementat els problemes del sector en general i ha fet aflorar els taxis pirata".
Des de l'Institut Metropolità del Taxi (Imet), el gerent de l'entitat, Eduard Ràmia, reconeix el problema i assegura: "Actuem de manera conjunta amb les policies locals per detectar aquest tipus de pràctiques".
A Internet es poden trobar ofertes per anar amb taxi des del centre de Barcelona a l'aeroport del Prat per 15 euros, quan el preu que cobra un taxi ordinari és més del doble. Des del sector asseguren que són persones que disposen d'una furgoneta i traslladen a diverses persones en un mateix viatge perquè els surti a compte."Aquest tipus de pràctiques està provocant la caiguda del sector. A un autònom no li surt a compte treballar perquè no podem competir amb aquestes pràctiques ", diu el taxista Leo Martínez, que reconeix que" és molt difícil de detectar al carrer perquè es tracta de cotxes particulars sense cap tipus de distinció ".
L'oferta dels taxis pirates s'ha disparat, per exemple a l'aeroport del Prat, coincidint amb alguna crisi aèria, com quan la infraestructura es va tancar com a conseqüència del núvol de cendra volcànica procedent d'Islàndia.
El gerent de l'Imet reitera que els inspectors de l'Imet fan inspeccions periòdiques i recorda que hi ha "aspectes que són competència de les policies locals dels municipis metropolitans". "Necessitem una solució. És cert que a Barcelona hi ha massa taxis i hem de treballar per reduir el nombre de llicències però sense trampes per part de l'administració perquè no tindria sentit reduir els cotxes però deixar igual els VTC (lloguer de vehicles amb conductor) ", considera el portaveu de Taxi Companys que destaca la necessitat d '"actuar contra la pirateria". / La Vanguardia


SALUT I BON VIATGE.
 

martes, 15 de enero de 2013

NUEVO CONVENIO COLECTIVO; UNA HUMILLACIÓN PARA TODOS LOS TAXISTAS


El nuevo convenio colectivo para trabajadores asalariados de empresas de autotaxis y de alquiler de vehículos con conductor de la barcelona, ya ha sido publicado en el BOPB (boletín oficial de la provincia de barcelona) con resolución del 14 de diciembre de 2012, con una vigencia de 2013-2017.
Este convenio colectivo de trabajo de autotaxis y de alquiler de vehículos con conductor de la provincia de barcelona es subscrito por la Asociación empresarial del taxi, Asociación de empresarios de vehículos con conductor, asociación barcelonesa de empresarios y autopatronos taxistas, STAB (sindicato de taxistas autónomos de barcelona), CCOO (comisiones obreras), UGT (unión general de trabajadores).

Este nuevo convenio firmado a espaldas de todos los taxistas de barcelona, supone un serio golpe para los taxistas y los conductores de vehículos alquilados asalariados de barcelona, ya que sus condiciones de trabajo y sus derechos laborales van a empeorar sustancialmente.
Desde la sección sindical del taxi de la CNT pensamos que este convenio es un retroceso muy importante en las condiciones de trabajo de los taxistas, que afectará  el servició de taxi en la ciudad de barcelona, pensamos que este convenio también afecta a los trabajadores autónomos ya que si el taxista asalariado trabaja en malas condiciones también lo hará el taxista autónomo,  el taxista asalariado se vera presionado y obligado a cumplir con una serie de condiciones que marca este convenio (recaudación mínima, horas de trabajo, baja por enfermedad, IPC, contratos de prueba, jornada laboral de 12 horas....) estas condiciones laborales van a afectar al servicio de taxi de barcelona tanto en calidad, en seguridad y en servicio . También afecta al taxista autónomo que tendrá como compañero a un taxista asalariado que trabajara más por menos dinero y con menos seguridad, un taxista asalariado que saldrá a la calle con  miedo a ser despedido, con inseguridad, con cansancio, con desesperación, con desconfianza hacia los demás taxistas, con la obligación de hacer más carreras para poder ganar más dinero. Un taxista asalariado explotado en una barcelona donde dicen que tenemos uno de los mejores servicios de taxi del mundo......
Este nuevo convenio colectivo del taxi esta firmado por todas las organizaciones empresariales del taxi de barcelona, las cuales son las grandes beneficiarias ya que podrán contratar y despedir a taxistas por menos dinero y con mucha facilidad siendo el taxista asalariado una pieza más del taxi que conduce (usar y tirar). También queremos resaltar que este convenio esta firmado por los señores de UGT y CCOO (algo que no nos sorprende, ya lo han echo muchas veces, y sabemos cual es la mano que les da de comer), estos señores como pueden firmar unas condiciones laborales tan humillantes y luego llamarse sindicatos?

A continuación comentamos algunos artículos de este humillante nuevo convenio para trabajadores de autotaxi y conductores de vehículos de alquiler:

*Articulo 9. Absorción y compensación: Las condiciones fijadas en este convenio, consideradas en conjunto y cómputo anual, comprenden, compensan y absorben todas las que pueda haber, sean las que sean su naturaleza y u origen. También absorben las que se puedan establecer en el futuro, sea la que sea la norma de que se deriven, incluido el posible aumento del SMI.

En este articulo queda suprimida las posibles subidas salariales hacia el trabajador , como la subida del IPC, con este articulo el trabajador no se beneficiara de la subida del IPC .

 *Articulo 11. Comisión Paritaria y Tribunal Laboral:
 b): Hacer estudios, análisis y diagnósticos de las necesidades de formación continua de las empresas y de     los trabajadores del sector en la provincia de barcelona.

  Este punto nos hace gracia, cursos de formación continua para los taxistas asalariados... alguna vez se han echo cursos de formación  continua para los taxistas asalariados? alguna vez les ha importado la formación de los taxistas a las flotas o gestorías o empresas del  taxi?

 d): Contribuir a la formación profesional antes de la entrada en la empresa. Cuando las circunstancias del sector lo requieran, las empresas pueden adquirir el compromiso de sufragar los gastos derivados del curso para la obtención de las credenciales de aptitud, con un importe mínimo de 500 EUR, cantidad que pueden exigir al trabajador o que pueden descontar de los salarios pendientes de   percibir o  de la liquidación en el caso que cause baja en la empresa (sea el que sea el motivo) antes de cumplir 1 año de trabajo  efectivo en la empresa.

 Este punto parece que este echo expresamente para algunas flotas, gestorías del taxi que dan los cursos para obtener la credencial de   taxista y que luego colocan al nuevo taxista en los taxis de la gestoría o flota, teniendo que pagar el curso o los cursos el trabajador ,  que vale 500 EUR, cantidad que sera descontada automáticamente del salario del trabajador.

 f): Interpretar auténticamente el Convenio colectivo, arbitra en las cuestiones o los problemas que las partes sometan a su consideración   y analiza la evolución de las relaciones entre las partes contratantes. Las dos partes acuerdan informar a la comisión Paritaria de las dudas y las discrepancias que puedan existir como consecuencia de la interpretación y la aplicación del Convenio colectivo. Los   componentes de la Comisión Paritaria han de ser escogidos por los firmantes de este Convenio.

  O sea que se crea una Comisión Paritaria para arbitrar, mediar o solucionar las dudas o conflictos que puedan haber en este convenio,   pero los miembros de esta comisión solo pueden ser escogidos por los firmantes del convenio. Es como jugar un partido de fútbol con el  arbitro comprado, donde esta la imparcialidad? porque no se cuenta con miembros de otras organizaciones del taxi? porque no se ha    contado con otras organizaciones sociales, sindicales del taxi de barcelona para estudiar y firmar este convenio?

 *Articulo 13: Contratación: La contratación de los trabajadores por parte de las empresas se realizara de conformidad con cualquiera de los contratos vigentes en el momento de realizarse, que empresa y trabajador consideren más conveniente. En cualquier caso la contratación deberá realizarse a jornada completa.

La contratación sera a jornada completa o sea jornada de 8 horas al día. Los contratos de jornadas de 2 y  4 horas, son ilegales están fuera del convenio, la jornada completa es de 8 horas al día NO DE 12 HORAS. Este articulo todo el mundo sabe que es una utopía ya que todos los taxistas asalariados del taxi de barcelona hacen jornadas de 12 horas cada día (luego nos quejamos de que no hay trabajo, y de que hay que poner turnos y la regulación horaria y el doble turno.... porque no se cumple el convenio?) bajo amenaza de despido.

 *Articulo 15: Periodos de prueba: Los trabajadores que sean contratados a partir de la firma de este Convenio colectivo con un contrato de carácter indefinido tienen un periodo de prueba que, en ningún caso, será superior a 12 meses. Los contratos temporales tienen un periodo de prueba máximo de 3 meses. Durante el periodo de prueba, el trabajador tiene los derechos y las obligaciones que corresponden al puesto de trabajo que ejerce como si fuera de plantilla y no tiene derecho a ninguna indemnización.

Este articulo es fruto de la nueva reforma laboral de 2012, impuesta por el Partido Popular. Con lo cual el trabajador tendrá un contrato de prueba de 12 meses, en el cual podra ser despedido sin ninguna indemnización.

*Articulo 18: Pagas Extraordinarias: Se establecen 2 pagas extraordinarias denominadas Paga de Verano y Paga de Navidad, con cobro anual, que se abonarán el 31 de julio y el 31 de diciembre, respectivamente, a razón de 30 días naturales. El importe de cada una es de 350 EUR durante la vigencia del convenio. El devengo será proporcional al tiempo trabajado. El trabajador que no haya prestado sus servicios en la empresa durante un año, percibirá la parte proporcional al tiempo trabajado. La empresa podrá prorratear las pagas extraordinarias en doce mensualidades.

Este es uno de los artículos más indignantes y humillantes de este convenio, el trabajador solo tendrá dos pagas de 350 EUR y que encima la empresa podrá ir pagando en 12 mensualidades, nos parece muy injusto y protestamos energicamente ante este atropello.


Estos son solo algunos de los artículos de este humillante convenio , donde los trabajadores pierden gran parte de sus derechos, Seguiremos comentando más artículos sobre este convenio colectivo. Desde la sección sindical de la CNT del taxi de barcelona estamos totalmente en contra de este convenio y no vamos a quedarnos parados ante esta injusticia, vamos a dar una respuesta así que ánimo, un saludo a todos los compañeros asalariados y autónomos.

A continuación  ponemos el enlace de descarga del nuevo convenio colectivo para empresas de autotaxis y alquiler de vehículos con conductor de la provincia de barcelona (2013-2017):

CONVENI COL·LECTIU DE TREBALL D'EMPRESES D'AUTOTAXI 2013-2017

SALUT Y BUEN VIAJE.

domingo, 13 de enero de 2013

L´ATZUCAC DEL TAXI

 El sector de Barcelona, llastrat per les desavinences internes, s’enfronta al repte quimèric de pactar la reordenació un cop han fracassat els torns.
Atesa la dificultat titànica de suprimir llicències, una via potencial és buscar nous ingressos.
BARCELONA. EL PUNT. FRANCESC ESPIGA.- Un any de negociacions i jocs d’equilibris per implantar una mesura que només ha tingut una setmana d’existència. Exactament això és el que ha passat amb el ja extint sistema de treball per torns horaris que van adoptar els taxis de l’entorn metropolità de Barcelona, una mesura de caràcter global amb la qual el sector pretenia taponar l’hemorràgia que pateix des de l’esclat de la crisi, i que s’ha traduït amb una caiguda de la recaptació d’entre el 30% i el 40%. Les raons d’aquest fracàs poden ser múltiples, però conflueixen en un argument de caràcter estructural, que és l’extrema dificultat de trobar una fórmula de consens en un sector que viu una atomització visceral d’interessos i sensibilitats sovint enfrontades. I aquest factor, justament, és el que planteja dubtes poderosos sobre les possibilitats reals de pactar una nova alternativa per reordenar el món del taxi i permetre que surti del pou.
Actualment, a l’àrea de Barcelona hi ha 10.500 llicències, repartides entre autònoms –el 90%– i les empreses del sector –el 10% restant–. Una possible opció seria reduir aquest nombre, però ni en això hi ha unanimitat. “Ara es diu que sobren taxis perquè estem en crisi, però no fa gaire es deia que en faltaven”, afirma Carmen de Tienda, de l’Associació Empresarial del Taxi (AET). Però, en el cas hipotètic que s’apostés per aquesta fórmula, hi ha un escull gegantí: l’econòmic. Comprar una llicència costa entre 100.000 i 120.000 euros –una suma que, a la pràctica, és la jubilació per al taxista– i, per tant, caldria una inversió cabalosa, o a molt llarg termini, per rescatar les 2.000 que es calcula que sobren. “Tal com estan les coses, qui pagaria 300 milions d’euros per amortitzar llicències?” . L’administració segur que no, i més després que fa uns anys ja es va assajar aquesta possibilitat i va acabar impugnada als jutjats. Una altra opció seria que ho fes el mateix sector a poc a poc, però per fer-ho hauria de tenir uns ingressos atípics, per exemple en publicitat, dels quals ara no disposa.

Arribats a aquest punt, i com a possibles solucions de contingència, es recorre al manual i se suggereixen receptes clàssiques com ara reduir despeses. “El taxista de Barcelona compra car i malament”, indica Josep Maria Goñi, de la CMT, que recalca que cada any cada conductor té unes despeses d’explotació (carburant, reparacions…) de més de 60.000 euros. Una de les seves propostes és reduir-les fins als 50.000 per abaratir tarifes un 10%. Com? Doncs fent compres conjuntes de material o explotant directament benzineres –ja es fa en alguns llocs– per obtenir preus més competitius.
En aquesta mateixa línia de cercar respostes immediates a la crisi, hi ha la d’augmentar els ingressos. Un altre clàssic. En aquest cas, sí que hi ha un cert consens sobre el recorregut que tindrien mesures com ara integrar el taxi en el sistema tarifari integrat per cobrir, per exemple, rutes nocturnes que ara fan línies de bus del tot deficitàries, o transports sanitaris no urgents com ara les sessions programades.
Des de l’administració, escamada pel que ha passat amb els torns, no es volen llançar propostes i s’insta el sector a tornar a seure a negociar a partir de la setmana vinent. “Hem perdut un any, i ara ens toca començar de zero”, conclou Eduard Ràmia, gerent de l’Institut Metropolità del Taxi (Imet).

La picaresca dels assalariats

Un dels pocs punts en què coincideixen els sindicats i les organitzacions empresarials és la necessitat de lligar curt certes pràctiques irregulars que han anat sedimentant entre el sector del taxi de l’entorn de Barcelona. Una de les quals és la dels titulars d’una llicència que contracten un conductor assalariat per complementar la jornada, però que en alguns casos fan moltes més hores de les permeses. “L’administració ja sap on és el mal, i no és altre que els 3.000 cotxes que treballen 24 hores”, . Des de la CMT, també s’assenyala la necessitat d’atacar altres problemàtiques específiques, com ara l’intrusisme. Per la seva banda, des de l’Associació Empresarial del Taxi (AET), també s’emfatitza la necessitat d’establir unes regles del joc clares sobre els taxistes que contracten un assalariat –“molts problemes han sorgit quan s’ha començat a estendre aquesta pràctica”, puntualitza Carmen de Tienda–, mentre que, des de l’Institut Metropolità del Taxi (Imet), l’autoritat competent, s’apel·la a una actitud constructiva i conciliadora: tractar aquestes qüestions en les noves negociacions que s’albiren. I que prometen ser llargues.

SALUT I BON VIATGE.

TRIAS RETREU ALS TAXISTES QUE "NO ES POT ANAR CANVIANT D´OPINIÓ CADA DIA"

BARCELONA. EUROPA PRESS. - L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias (CiU), ha retret aquest divendres als taxistes que "no es pot anar canviant d'opinió cada dia", preguntat pel sistema de torns al sector, suprimit aquest dimecres després protestes que van bloquejar l'aeroport del Prat el dilluns i el dimarts.
Trias ha valorat que la mesura, que va entrar en vigor el 2 de gener, va ser una decisió nascuda d'un acord "amb tots els taxistes i que ara resulta que no els agrada".
Si bé la setmana que ve hi haurà una nova reunió per a una nova regulació convocada per l'Institut Metropolità del Taxi, l'alcalde ha considerat que els taxistes haurien de "haver aguantat un temps per veure si el sistema funcionava i no haver parat als quatre dies "

SALUT I BON VIATGE.

sábado, 12 de enero de 2013

ELS TAXISTES VAN PER LLIURE

 Només el 15% dels professionals forma part d'alguna organització professional.
 L'Administració denúncia la dificultat de negociar amb un grup tan "atomitzat".
BARCELONA. EL PAIS. DAVID GARCÍA VÁZQUEZ. - Joan espera el seu torn a la parada taxis a la confluència de Rambla de Catalunya amb el carrer Diputació mentre discuteix iradament amb tres companys sobre el futur del sector. Diu que des de fa quatre anys l'espera per aconseguir un client s'ha disparat: "Abans, en 20 minuts ja sortíem, ara Déu dirà", denúncia amb resignació. És una de les queixes més recurrents dels professionals del sector en els últims mesos. Des de 2007, el sector ha perdut la meitat del seu negoci, asseguren les principals associacions en què s'integren els professionals del ram.
La crisi no ha pal · liat el sempitern problema de la manca d'unitat que ha afectat el conjunt del sector, sinó l'ha agravat.Estas diferències van semblar aparcar aquesta setmana quan, per unanimitat, en una reunió amb l'Administració, es va revocar el sistema de torns , acceptat fa un any pel sector, després de dos dies d'una vaga salvatge que va deixar sense servei l'aeroport i l'estació de Sants. El sistema de torns pretenia retirar de la circulació a 2.000 taxis i l'acord va ser subscrit per l'Institut Metropolità del Taxis (IMET) i cinc agrupacions de professionals. Al maig es van celebrar eleccions, en què només va participar el 30% del sector, i va sortir 1/6 formació, que només va durar uns dies perquè es va retirar "per conflictes interns", assenyala Eduard Ràmia, gerent IMET, organisme dependent de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i autoritat encarregada de regular l'activitat del taxi.
"Els taxistes sempre han estat individualistes i amb interessos confrontats", explica Ràmia. "La situació econòmica ha fet explotar aquesta rivalitat", sentència. Al sector conviuen empresaris que tenen una flota, autònoms que exploten la seva llicència les 24 hores del dia amb un altre treballador, aquells que tenen el seu propi vehicle i treballen a un sol torn (12 hores) i assalariats.
Amb un sector "tan atomitzat", reconeix Ràmia, es complica la tasca de trobar un punt de consens. "Hem de buscar solucions globals per a problemes particulars", reconeix. Després d'aquesta primera prova, Ràmia té clar que no es pot marcar un horari als autònoms: "Ells es van comprar un taxi i no volen que ningú els digui quan han de treballar"
Són pocs els que al sector reconeixen la seva part de culpa. Josep Maria Goñi, representant de la Coordinadora Metropolitana del Taxi, admet que part d'aquest problema és la poca capacitat de lideratge de les associacions: "No som capaços d'unir el sector". En l'actualitat, només el 15% dels taxistes pertany a alguna organització.
Tot i la situació asfixiant que denuncia una gran part de professionals, en els últims 15 anys no s'han reduït les prop de 10.500 llicències que hi ha a l'àrea metropolitana. "Vivim una època de vaques grasses on hi havia treball per a tothom, i es podia arribar a guanyar entre 4.000 i 5.000 euros nets al mes", recorda Goñi,. La tesi Goñi la sostenen des del IMET.
Mentre Goñi manté que els taxistes aconsegueixen avui dia sous nets superiors als 2.000 euros mensuals, José María Sánchez, secretari general del Sindicat de Taxis de Catalunya (STAC), rebaixa aquesta xifra als 1.200 euros. Les últimes xifres oficials es remunten a 2007, quan un taxi que treballava a un sol torn facturava 137 euros al dia, segons fonts del IMET. "Actualment, hi ha professionals que només cobreixen les despeses bàsiques", revela Sánchez.
Malgrat la multitud de discrepàncies, tots els actors coincideixen en la reducció de llicències com a sortida al problema d'excés d'oferta. Una mesura que ja es va dur a terme el 1998, quan es va acordar la supressió de més de 1.215 permisos. Dos anys després el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va anul · lar la rebaixa després de la denúncia de 144 taxistes. "El problema, com ha passat aquesta setmana, és que uns minoria pot acabar amb qualsevol acord", sentència Ràmia.

SALUT I BON VIATGE.

jueves, 10 de enero de 2013

EL TAXI TORNA A COMENÇAR

La pressió del sector aconsegueix que els torns s'anul · lin una setmana després d'aplicar.

L'Administració admet que l'única solució definitiva és la retirada de llicències.

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL (BARCELONA)

El taxi és probablement el sector més ingovernable de Barcelona. Els empara el mateix paraigua legal i les mateixes normes, però els propietaris de les 10.480 llicències actives miren, com és lògic, pel seu propi interès, per la seva pròpia petita empresa. A partir del 2003, quan es va aprovar la llei del taxi, el gremi es va allotjar en un tediós guaret, alimentat per uns gestors socialistes que es recolzaven en les viscerals discrepàncies internes per no tocar res. CiU ha pagat ara una doble innocentada: la d'agafar el comandament quan la facturació està per terra i la d'intentar, encara que soni irònic, buscar el màxim consens possible. Els torns, acceptats en referèndum, modificats després i aprovats per les organitzacions que representen el col · lectiu, han donat una bona lliçó a l'Institut Metropolità del Taxi (IMT): no li ha quedat una altra que anul · lar a la setmana de posar-los en pràctica. Han après que el problema va molt més enllà de l'oferta i la demanda, de la crisi o les propostes, el conflicte és de comandament. I de buscar una sortida que realment doni resposta a l'excedent de taxis.
 Uns 400 taxistes es van concentrar ahir davant de la seu de l'IMT, per exhibir el seu rebuig a una mesura les bones intencions han derivat en una deficient aplicació. El boicot a l'aeroport, tolerat tant per AENA com per Mossos, va precipitar aquesta trobada amb els sindicats. El torn T-3, de 07:00-19:00, s'havia convertit de llarg en el més sol · licitat, fins al punt de abarrotar les hores puntes de feina. Així les coses, tots els líders van demanar cancel · lar el pla i van acordar que a partir de les sis de la tarda els xofers podrien treure els adhesius amb l'opció horària. Eduard Ràmia, gerent de l'institut, va precisar que només el consell d'administració de l'IMT podia prendre aquesta decisió, encara que va admetre que era qüestió d'hores aconseguir les firmes per enterrar els torns.
 Mentre dalt es discutia, els ànims al carrer s'anaven encenent. Com ja és habitual, va arribar un moment en què es va decidir tallar la Ronda Litoral. I com de costum, van ser els taxistes que a aquella hora passaven per aquí els més perjudicats. A un, titllat de «esquirol» tot i que no hi havia convocatòria alguna de vaga, li van trencar el mòdul, l'aparell del sostre que marca la tarifa. Li costarà reparar ni més ni menys de 500 euros. Als 15 minuts van arribar diverses furgonetes dels Mossos i van posar ordre, el que van trobar a faltar els viatgers que van arribar a l'aeroport del Prat el dilluns i el dimarts.


RETIRAR LLICÈNCIES
/ Morts els torns, el taxi haurà de tornar a començar. Com va avançar aquest diari la setmana passada, l'única solució definitiva, que no sigui un pedaç, és la retirada de llicències. Ràmia comparteix l'opinió, però sap que es va intentar fa 14 anys i va acabar malament, amb un recurs que va obligar a aturar la retirada de 1.215 taxis. Per això s'estudia canviar la llei metropolitana i evitar així serrells legals. El problema és que cada llicència es cancel · la per uns 100.000 euros. I que són els taxistes els que hauran treure la cartera. Estan disposats? / El Periodico de Catalunya

SALUT I BON VIATGE.

miércoles, 9 de enero de 2013

LA LUCHA DE LOS TAXISTAS DERROTA LOS TURNOS DEL IMET

 El sistema de turnos es un fracaso a los pocos días de entrar en funcionamiento.
 Dos días de protestas y movilizaciones consiguen hacer retirar los turnos a la mesa técnica del taxi.
 Los taxistas exigen soluciones reales a la crisis del taxi.

Con una gran concentración de taxistas en el IMT se ponía el punto y final a dos días de conflicto por el sistema de turnos impuesto e infectivo. Un gran número de taxistas se concentraba desde primera hora de la mañana a las puertas del IMET, donde tenia lugar una reunión de la mesa técnica para evaluar el sistema de turnos, que han originado el conflicto. En esta gran concentración se ha exigido la retirada de estos turnos y se ha cortado la ronda litoral, hasta que un compañero anuncia la noticia en la que la mesa técnica retiraba el sistema de turnos.

Todo comenzaba el día 2 de enero cuando entraban en funcionamiento el nuevo sistema de turnos del IMET, un sistema de turnos ineficaz e impuesto ya que no son los turnos que eligieron los taxistas, hace un año en la consulta realizada al sector del taxi. Nada más empezar este nuevo sistema de turnos empiezan los problemas, discusiones entre taxistas, muy poco trabajo, las primeras concentraciones espontaneas en el IMT, ineficiencia de los turnos.... poco a poco la indignación crecía entre los taxistas hasta que esa indignación estalla el lunes 7 de enero en la parrilla del aeropuerto donde un grupo de taxistas deciden formar piquetes y bloquear la terminal 1 y 2 del aeropuerto dejando sin servicio de taxi el aeropuerto del Prat,  más taxistas se suman a estas movilizaciones de manera espontánea y autónoma bloqueando también la estación de Sants, estación del Norte y también cortes en las rondas y marchas lentas por la ciudad. Los taxistas exigen al IMET la retirada inmediata de este sistema de turnos o no dejaran las protestas y movilizaciones que anuncian de carácter indefinido.

La sección del taxi de la CNT se posiciona desde el primer momento a favor de estas movilizaciones, ya que siempre estuvimos en contra de estos turnos porque no son efectivos para combatir la crisis y no son los que fueron elegidos en la consulta, La sección del taxi de la CNT lleva exigiendo desde que se hizo la consulta  respeto hacia los taxistas, con recogidas de firmas, con asambleas, con una concentración en la plaza Sant Jaume, con la entrega de dos cartas al alcalde Xavier Trias y con la huelga del día 31 del sector del taxi de barcelona. 
 Miembros de CNT participan activamente en las asambleas y piquetes autónomos junto con el resto de compañeros de manera pacifica y rechazando siempre la violencia y las agresiones hacia otros compañer@s que estaban trabajando.

La sección del taxi de la CNT celebra la retirada de estos turnos ineficaces y problematicos, exigiendo medidas más contundentes para combatir la grave crisis que sufre el taxi de barcelona. Denunciamos la situación precaria de abandono  y de explotación que sufren todos los trabajadores asalariados del taxi con contratos de 4 y 8 horas siendo obligados a hacer jornadas de 12 horas bajo amenaza de despido, Exigimos a la administracion, al IMET y al ayuntamiento respeto y dignidad hacia todo el colectivo de taxistas de barcelona.

SALUT Y BUEN VIAJE.

ELS TAXIS DE BARCELONA TOBEN EL SISTEMA DE TORNS DIES DESPRÉS DE LA SEVA CREACIÓ

L'Imet va implantar la mesura el passat 2 de gener | Els treballadors autònoms han aixecat el bloqueig després de dos dies de boicot a la sortida de vehicles de l'aeroport de Barcelona-El Prat

Barcelona. (Redacció / Agències). - Després de dues hores de reunió, l'Institut Metropolità del Taxi (Imet) i els representants sindicals del sector del taxi han arribat a un principi d'acord per eliminar el sistema de torns, que s'aplicava des del 2 de gener i que ha generat les protestes dels taxistes autònoms.

L'Imet preveu eliminar la mesura a partir de les sis d'aquesta tarda per poder donar marge als conductors que estan efectuant els torns d'avui.

Els taxistes tornaran a la situació prèvia al sistema per torns, de manera que els conductors disposaran d'un horari lliure amb dos dies de festa a la setmana. A l'aeroport de Barcelona-el Prat continuarà la rotació de la flota cada mes entre els taxistes amb llicències parells i els imparells.
A partir d'ara, les dues parts s'emplacen per seguir treballant per trobar solucions a la caiguda de la demanda.

Amb dues parts s'han reunit aquest matí en el marc de la Taula del Taxi, l'organisme en què estan representades les parts implicades. La reunió estava prevista per a la setmana que ve però s'ha avançat arran de les protestes i accions que han dut a terme durant els dos últims dies els taxistes autònoms, que han deixat sense servei l'aeroport del Prat.

El gerent de l'Imet, Eduard Ràmia, ha dit que "ara s'ha d'establir el mecanisme legal per fer efectiu aquest acord". Haurà de ser ara el consell d'administració el que aprovi definitivament la suspensió dels torns.

Ràmia ha recordat que el sistema de torns es va pactar amb els representants del sector "i treballem durant més d'un any. Un any després estem en el mateix punt, hem de partir de zero per regular el sector ".

El gerent de l'Imet ha subratllat la complexitat de "prendre decisions generals per a un sector en què hi ha molts casos particulars, molts autònoms que treballen com taxistes", i ha apuntat que "potser un dels errors del sistema de torns va ser permetre que els taxistes triessin el torn de manera que ens trobem que la majoria va optar pel de demà ".

Més de 300 taxistes s'han concentrat aquest matí a les portes de l'edifici que acull l'Imet com a mesura de protesta pel torn i en suport als seus representants. Els concentrats han tallat la Ronda Litoral durant poc més de 20 minuts i han llançat consignes en contra del sistema de treball, dels responsables de l'administració i d'alguns sindicats.

Pedro García, representant de Taxi Companys, ha avançat que "a partir de les 18 hores traurem els adhesius dels cotxes (que identifiquen quan han de treballar) i tornarem a la llibertat d'horaris".

Ràmia ha assegurat que les denúncies que puguin rebre els taxistes per circular sense aquests identificadors abans que s'aprovi la decisió definitiva "no es tramitaran".

Les parts han decidit tornar a reunir-se la setmana que ve per començar a negociar el futur del sector i com es pot regular. García ha assegurat que "s'han de prendre mesures, com limitar les llicències o lluitar contra la pirateria perquè el sector afecta molt especialment la crisi econòmica".
D'altra banda, el grup socialista a l'ajuntament de Barcelona ha celebrat l'anunci de retirada del sistema de torns i ha acusat l'alcalde, Xavier Trias, de "menysprear de forma reiterada" als professionals del sector.

Dos dies de boicot al Prat

El servei de taxis habitual ha recuperat la normalitat a l'aeroport de Barcelona-El Prat aquest dimecres tant a la zona de sortides com en la d'arribades després de dos dies de bloqueig per part dels treballadors autònoms, segons ha confirmat Aena a LaVanguardia.com .

Segons informava Aena, aquest matí el servei de taxis funciona amb normalitat a l'aeroport del Prat, tot i que amb una forta presència policial per impedir que es produeixin enfrontaments entre els conductors que treballen i els que han promogut les aturades dels últims dies.

Dilluns i dimarts, una aturada de taxistes autònoms va deixar sense servei als passatgers que arribaven al Prat, que van haver d'optar per altres mitjans de transport com l'autobús o el tren.

Una mesura amb 8 dies de vigència

L'Imet va justificar en un primer moment la mesura perquè els taxistes tinguin unes jornades de treball més raonables, millorar la seva recaptació i reduir despeses derivades de les llargues estones de circulació sense passatge.

L'acord dels torns l'subscriure el Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC), Coordinadora Metropolitana del Taxi, UGT i Associació Empresarial del Taxi, i va ser desaprovat per associacions minoritàries, que van fer una vaga el 31 d'octubre. Retreure que no eren les condicions que s'havien pactat en una consulta entre els treballadors al febrer, quan va guanyar per majoria entre tres opcions un sistema únic de torn de matí-de 6.00 a 15.00-i tarda -13.00 a 22.00-.

SALUT I BON VIATGE.

lunes, 7 de enero de 2013

LOS TAXISTAS DE BARCELONA DECIDEN MANTENER LOS PAROS EN EL AEROPUERTO

Critican que con el nuevo sistema de turnos, la facturación de algunos taxistas ha quedado reducida a apenas 50 euros diarios | Los conductores únicamente permiten coger un taxi a personas con movilidad reducida y también la llegada de los que transportan a personas hasta el aeropuerto.

Barcelona. (EUROPA PRESS y EFE).- Unos 300 taxistas de Barcelona se han reunido este lunes por la tarde en asamblea en el Aeropuerto de El Prat y han decidido mantener por el momento los paros que han dejado el aeropuerto prácticamente sin taxis durante este lunes en protesta por la implantación de nuevos turnos el pasado 2 de enero. Los conductores únicamente permiten coger un taxi a personas con movilidad reducida y también la llegada de los que transportan a personas hasta el aeropuerto.

En la asamblea, que ha durado unas dos horas, los taxistas han barajado diferentes opciones para mostrar su rechazo, entre las que figuraba desenganchar las etiquetas que fijan los turnos y no cumplirlos, hacer huelga y cortar las Rondas, pero finalmente han decidido mantener de momento el paro del servicio en el Aeropuerto, aunque no han concretado durante cuánto tiempo.

La protesta ha provocado que las dos terminales (T1 y T2) del Aeropuerto de El Prat se hayan quedado prácticamente sin taxis, así como también movilizaciones ante el Institut Metropolità del Taxi (Imet) y una marcha lenta por la C-31. Fuentes del aeropuerto han explicado a Europa Press que la mañana de este lunes había pocos taxis y que ninguno de ellos recogía pasajeros en la T1 ni en la T2, si bien la protesta no ha entorpecido la actividad de las instalaciones.

Algunos usuarios del aeropuerto se han mostrado indignados por el paro en este transporte, que ha afectado a centenares de pasajeros. Daniel, uno de los viajeros con destino Barcelona, lamentaba que había llamado a una empresa privada y le habían dicho que no les permiten el acceso al aeropuerto por temor a que les dañen los coches: “Esto es increíble e inaceptable, están tomando a la población como rehén”, ha lamentado. Este pasajero ha explicado que para llegar a su destino tomará el Aerobús hasta el centro de Barcelona y la Renfe, “con una hora más de camino que yendo en taxi”.

Reducción de sueldo
El objetivo principal del sistema de turnos es sacar de la calle entre 750 y 2.000 taxis diarios para que el oficio siga siendo sostenible. Sin embargo, una vez aplicado, provoca más bien una importante reducción de sueldo, afirman los conductores concentrados en El Prat. Uno de ellos, Francisco García, asegura que la facturación diaria con el nuevo sistema está entre los 40 y los 50 euros y mantiene que “con eso no se puede vivir”. Los conductores autónomos, según otro taxista, Manuel Ferreira, son los grandes perjudicados por el nuevo sistema y “cada día trabajan más y ganan menos”.

El sistema de turnos fue elegido mediante votación abierta a todos los titulares de licencia y entre un listado de opciones contra la crisis. Establece un horario de mañana y otro de tarde para los taxistas, que llevan una pegatina en el exterior que indica su horario de trabajo. En cambio, la noche es libre. “Muchos taxistas han decidido salir de noche para tratar de facturar más”, asegura Ferreira. Entre las soluciones alternativas que propone está retirar licencias o que cada taxi tenga solo un conductor.

Por su parte, el representante del Grup de Taxistes Independents (GTI) José María Soto ha asegurado que están “peor que antes de aplicarse el sistema de los turnos” y que la protesta ha sido espontánea, pero “previsible”. Según él, la nueva regulación horaria “se ha cargado el turno de día”, esto es, que muchos han decidido hacer este turno, lo que hace que haya demasiados taxis en la calle y que acaben trabajando de madrugada, turno liberado, para compensar su falta de recaudación.

Representantes de los conductores se han reunido este mediodía con el gerente del Institut Metropolità del Taxi (IMET), Eduard Ràmia, para mostrar su malestar por la situación, según ha confirmado el IMET. “Se han lavado las manos y aseguran que no depende de ellos sino de la Mesa Técnica del Taxi”, ha dicho Ferreiro.

El Institut Metropolità del Taxi ha avanzado a esta semana una reunión con el sector prevista para el 15 de enero, al conocer las movilizaciones en el aeropuerto, han informado a Europa Press fuentes del instituto. La normativa de la nueva regulación horaria prevé encuentros con las organizaciones representativas del sector cada 15 días para evaluar su implantación tras su entrada en vigor, que fue el 2 de enero, de forma que el primer encuentro se había convocado para el martes 15. Fuentes consultadas han añadido que aún es pronto para valorar el nuevo sistema de turnos, diseñado para aliviar la crisis del sector pero que parte de los taxistas ya cree que la ha empeorado.

SALUT Y BUEN VIAJE.
 

INSUMISIÓN A SUS TURNOS

El sistema de turnos impuesto del IMET fracasa a los pocos días de entrar en funcionamiento.
 Los taxistas de barcelona se revelan contra el sistema de turnos del IMET dejando sin servicio de taxi el aeropuerto, estación de Sants y del Norte también se ha cortado la ronda litoral.

 Este lunes 7 de enero los taxistas de barcelona de manera espontánea se han sublevado contra  el sistema de turnos del IMET, un sistema de turnos que a los pocos días de entrar en funcionamiento ha resultado ser un fracaso, un sistema de turnos que no son los que fueron elegidos en la consulta que se hizo a los taxistas hace ya casi 1 año.
La situación de crisis que sufre el taxi de barcelona, la incapacidad de la administración para dar una solución junto a la complicidad de algunas organizaciones del taxi han provocado la rabia y la indignación del taxista de barcelona que se ha organizado y movilizado de manera espontánea y autónoma al margen de cualquier organización y sindicato del taxi. Desde  que entraron en funcionamiento estos turnos (el día 2 de enero) se han producido pequeñas concentraciones de taxistas, a las puertas del IMET convocados a través de mensajes de moviles o redes sociales, la crispación y la impotencia han ido aumentando día a día , hasta que los taxistas de barcelona se han rebelado contra estos turnos impuestos, injustos e ineficaces.
Los taxistas han echo asambleas en el aeropuerto, en la estación de Sants y en la puerta del IMET (instituto metropolitano del taxi) , formando grupos para dejar sin servicio de taxi las dos terminales del aeropuerto así como las estaciones de Sants del Norte y de Francia, también se ha cortado la ronda litoral.
La sección del taxi de la CNT de Barcelona apoya y se suma a estas movilizaciones y protestas manteniendo la misma postura en contra de estos turnos impuestos e inefectivos, hacemos un llamamiento a la insumisión y la desobediencia contra estos turnos, rechazamos la violencia y las agresiones que han sufrido algunos compañeros que estaban trabajando.
Las movilizaciones y concentraciones van a continuar de manera indefinida.

SALUT Y BUEN VIAJE.

jueves, 3 de enero de 2013

PROTESTAS Y ALEGACIONES CONTRA LOS TURNOS IMPUESTOS EN EL IMET

 Varios taxistas colocan las pegatinas de turnos en la puerta del IMET en señal de protesta.
 Se han presentado muchas alegaciones contra los turnos en el registro de entrada del IMET.
 Este jueves 3 de enero se han concentrado de manera espontánea un numeroso grupo de taxistas en el IMET (instituto metropolitano del taxi) para manifestar su descontento y rechazo a los turnos que han entrado en funcionamiento, a través de unas pegatinas diferenciadas en 7 tipos de turnos diferentes. Muchos taxistas concentrados colocaron las pegatinas de turnos al lado de la puerta del IMET en señal de protesta, a continuación rellenaron un formulario de alegaciones y lo presentaron en el registro de entrada acompañados de un amplido dispositivo policial. 
 "Este sistema de turnos no son los turnos que los taxistas eligieron libremente en la consulta hace 10 meses, no son los turnos que nos prometieron,  son turnos manipulados por administración y algunos sindicatos pactistas" o "retirada inmediata de estos turnos, que son una ruina para nuestro sector" esta son algunas de las principales quejas que muchos taxistas han escrito y presentado en las alegaciones. 
A lo largo de toda la mañana se han ido presentado alegaciones contra estos turnos en el registro de entrada del IMET, cualquier taxista puede presentar una queja en el IMET.

SALUT Y BUEN VIAJE

miércoles, 2 de enero de 2013

CARTA AL ALCALDE DE BARCELONA : PROPUESTAS Y REIVINDICACIÓN PARA EL SECTOR DEL TAXI


El pasado 18 de Diciembre de 2012, la Sección sindical del Taxi de CNT-AIT, hizo entrada en el Registro del Ayuntamiento de Barcelona una carta dirigida al Alcalde de Barcelona (Presidente del Consell del Àrea Metropolitana de Barcelona) con una tabla reivindicativa de 5 puntos que a continuación reproducimos.
En ésta se expone el malestar del colectivo de taxistas asalariados y autónomos que ejercen personalmente la profesión. Concretamente la precarización grave de las condiciones laborales estos últimos años desde la entrada en vigor de la Ley del taxi de 2003 en Catalunya, así como lo que ha significado ésta al sobrevenir la crisis económica con la consecuente sobrexplotación de las licencias que se ha traducido también en la degradación del servicio de taxi que se ofrece al usuario.
Siendo conscientes de los problemas que afecta al sector, la CNT va a la raíz del origen y la causa de los males para presentar un mínimo de propuestas a considerar por todos para revertir precisamente la situación, haciendo frente a la crisis que actualmente ha llegado parece ser para quedarse definitivamente.
Sin duda, entre las propuestas, la transformación del sector requiere fundamentalmente que se reconsidere el actual contingente total del número de licencias en relación al número de habitantes, desorbitado si comparamos la ratio de taxis de Barcelona y su área metropolitana con el resto de ciudades del Estado, ya no con el del resto de Europa que casi la triplica. Actualmente el Reglamento Metropolitano del Taxi no contempla este principal parámetro a considerar para alcanzar el equilibrio entre la demanda real de servicio de taxi y la oferta actual que se ha visto incrementada desde los años setenta con el crecimiento de las conurbaciones metropolitanas de las ciudades como fenómeno y la extensión de la estructura de transporte público paralelamente en muchas ciudades.
Queremos abordar también la redistribución de las licencias entre titulares, así como el sistema de explotación de éstas cuestionando si es necesario la libertad de empresa en la que se ampara actualmente el sector empresarial, como también el otorgamiento de las mismas licencias de taxi como dominio público y el acceso a la profesión.
Otros problemas que afectan al sector como el creciente intrusismo, la falta de promoción del servicio de taxi por parte de la misma Administración, o el nivel de capacitación profesional también lo abordamos intentando aportar alternativas.
Nuestro interés sin llegar a ser medidas auténticamente revolucionarias (no es ni mucho menos la puesta en común y colectiva de la producción) es establecer un mínimo de condiciones dentro de un nuevo marco legal que junto el fomento del cooperativismo (que nos gustaría tratar a parte) posibilitaría un cambio considerable en nuestras condiciones laborales, así como en la mejora de la prestación del servicio, un sevicio de interés publico que no es otro que el que finalmente reciben nuestros conciudadanos.
Esperamos para este año 2013 y sucesivos que entre todos/as los/as taxistas que desempeñamos personalmente al volante a diario esta profesión y que muchos/as le tenemos estima, con nuestra lucha diaria y solidaria podamos transformar este sector para mejor, tal como nos gustaría que fuese.
Aprovechamos la coyuntura actual para hacer un llamamiento a la dignificación de nuestro trabajo como taxistas de Barcelona como en el resto de ciudades del Estado donde se reproducen los mismos problemas.
Queremos aprovechar el momento para  acabar expresando que estamos en desacuerdo con las medidas reguladoras en el sistema de explotación de licencias, adoptadas recientemente con la publicación el pasado 23 de Noviembre de 2012 en el BOP de Barcelona, concretamente en relación a la imposición y puesta en marcha de unos turnos de servicio de taxi que entran en vigor el día 2 de Enero de 2013, y que discriminadamente afecta a la mayoría del colectivo formado por taxistas autónomos sin asalariados a su cargo. Esperamos que esta medida administrativa pronto sea revocada dado que no es justa ni proporcional en el trato de los titulares de las licencias. Creemos que la solución de los problemas no pasa por medidas que benefician a una minoría empresarial, sin abordar los problemas de fondo aportando soluciones temporales que a además perjudica a la mayoría del sector. No queremos apostar por soluciones temporales, apostamos por medidas de gran calado que beneficie a la mayoría, en especial a los prestadores de la actividad que desempeñamos personalmente a diario, indistintamente seamos autónomos o trabajadores asalariados.
Animamos a todos/as los compañeros/as taxistas a la lucha y la defensa en común de nuestros intereses como trabajadores, concretamente los que perdiendo horas de nuestro trabajo sin ninguna contraprestación a cambio, sin delegar en cúpulas sindicales y organizaciones ajenas, de manera directa, no claudicamos frente a la agresión del Estado desde la Administración y de las mismas empresas de taxis que claramente ejercen la explotación laboral sobre los más débiles.
Un saludo fraternal a los compañeros/as del Taxi

Sección sindical del Taxi de la CNT-AIT (Barcelona)






Transcribimos del original la carta dirigida al Alcalde de Barcelona:

Excm. Sr. Xavier Trias i Vidal de Llobatera
Ajuntament de Barcelona
Pl. Sant Jaume, 1
08002 Barcelona


Senyor Alcalde:
Ens adrecem a vostè des de la Secció sindical del Taxi de la Confederació Nacional del Treball (CNT-AIT) per transmetre-li el gran malestar constatable del col·lectiu de taxistes autònoms i assalariats de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Són molts els problemes que ens afecten com a treballadors/es del servei de taxi, una activitat econòmica regulada per l’Administració pel seu interès general dintre del transport de viatgers. És en virtut del desenvolupament legislatiu en matèria de normativa local i les polítiques de mobilitat pel que demanem la seva atenció.

EXPOSEM:
En primer lloc, volem denunciar la precarització de les condicions laborals del taxista en augment. Aquesta situació no solament respon a la crisi econòmica, sinó està condicionada per una part a la pròpia estructura legal vigent en la mida que afavoreix la sobreexplotació de les llicències de taxi, donat el nombre de cotxes amb més d’un conductor. D’altra banda el contingent de taxis a l’Àrea Metropolitana  de Barcelona és molt elevat si tenim en compte la sobredimensió de l’oferta total en nombre de llicències en relació amb la demanda real de servei de taxi. No podem amagar la realitat si tenim en compte com a principal paràmetre la ratio de taxis per cada mil habitants, necessària per establir l’equilibri entre l’oferta i la demanda. La ratio actual per l’Àrea Metropolitana de Barcelona és de 3,2 taxis/1.000 habitants, i a Barcelona donat la concentració de l’oferta és de 6,5, que gairebé triplica la mitjana de les principals ciutats europees establerta en 2,4 taxis/1.000 habitants.
En els últims trenta anys, ha anat creixent la xarxa de transport públic subvencionat, així com el transport privat, i en canvi l’oferta en nombre de taxis no s’ha vist reduïda, al contrari, sense tenir en compte les conseqüències s’ha fomentat la sobreexplotació de les mateixes llicències, i el servei de taxi no s’ha promocionat prou en relació a altres sistemes de transport que vostès han afavorit desproporcionadament en competència directa nostra.
Després de fracassar el Pla de Viabilitat de 1996, que preveia l’enretirada de llicències pel mateixos taxistes titulars, l’any 2003 vostès, des del Parlament de Catalunya, van aprovar la Llei del taxi ,“Llei 19/2003, de 4 de juliol, del taxi”. Es va fer partint d’un model d’explotació de les llicencies de taxi des d’una política més d’interès privat i menys d’interès públic, buscant la iniciativa i el lucre empresarial. Aquesta llei va suposar un canvi substancial:


  •  Fent possible la transmissió de les llicències,  liberalitzant la compra-venda de títols habilitants.


  •  Va permetre la capitalització dels mateixos títols habilitants a inversors privats a través de societats, generant un mercat especulatiu que ha provocat una escalada de preus, i ha encarit el cost d’explotació de l’activitat.


  • Va canviar el model d’explotació de las llicencies, permetent als titulars d’aquestes, la contractació d’assalariats sense establir cap limitació en la consecució de l’equilibri de l’activitat econòmica que la pròpia llei del taxi empara.


       Si bé és cert que la llei Llei del Taxi, establint com a principi l’interès públic com a garantia per aconseguir el nivell òptim en la prestació de servei, sí assegura la suficiència del servei de taxi, en canvi no preveu la sobreexplotació de les llicències que afavoreix la precarització del treball i la degradació del servei, tot el contrari del que es pretenia. Quan la llei estableix la suficiència de l’oferta del servei en el nombre total de títols administratius (númerus clausus) permetent l’explotació del servei pel mateix titular o bé mitjançant la contracció de conductors assalariats a doble torn (dos o més conductors), està instaurant l’ambigüitat, al no establir un criteri fixe i no variable per calcular realment l’oferta necessària en relació a la demanda normal.
   



L’equilibri de l’activitat econòmica com a principi de la llei no es va tenir en compte, obviant la rendibilitat econòmica de l’activitat del taxista autònom que es dedica de manera personal i exclusiva a l’explotació de la llicència, i el que és pitjor, no es va tenir en compte que la sobreexplotació de les llicències faria impossible l’acompliment del Conveni col·lectiu aplicable a les empreses de taxis.

El mercat lliure i especulatiu dels títols habilitants, en fer augmentar el preu d’aquests i directament el cost d’explotació de l’activitat per els nous titulars, va fer augmentar la contractació pel mateix taxista autònom amb l’arribada de la crisi, fins a tal punt, que avui día hi han 2.700 llicències a doble torn (amb dos o més conductors)  d’un contingent total de 10.608 llicències. Contràriament, quan la demanda s’ha vist reduïda en més d’un 40 %, l’oferta de servei de taxi ha augmentat en més d’un 25 %. Una situació insostenible, que ens obliga a dedicar moltes més hores de treball, a vegades jornades que sobrepassen les 12 hores, amb el perill que comporta per a la salut i la seguretat viària. No hi cabem a les parades de taxi i ha augmentat les pràctiques poc professionals entre els mateixos companys/es en augmentar la competència interna. Estem vivint en una situació de tensió continua agreujada per la persecució arbitrària moltes vegades dels mateixos agents de la Guàrdia Urbana de Barcelona, pel que fa a l’increment de les sancions.

En matèria laboral, és alarmant la situació d’esclavitud del treballador/a assalariat/da a les empreses de taxis (persones físiques i jurídiques), fins a tal punt que el Conveni col·lectiu per a les empreses de taxis s’està incomplint. Actualment el Conveni estableix una recaptació mínima obligatòria en funció del salari base que hi figura al mateix, que no es pot assolir en les 40 hores setmanals que determina l’Estatut dels Treballadors (recollit al Conveni com falta molt greu, i motiu d’acomiadament). Actualment ens consta que s’estableixen molt sovint condicions econòmiques entre empresa i treballador per sota del que estableix el Conveni col·lectiu (com que el treballador arribi a pagar de manera coaccionada en concepte de recaptació diària una quantitat fixa en euros, el que és considerat un arrendament directe en tota regla, i per tant il·legal). Volem denunciar també que segons Conveni, el treballador/a està obligat a suportar l’increment de l’IVA que no es reflexa en l’augment de les tarifes, en relació amb l’augment dels costos d’explotació, que tampoc es reflexa, amb una pèrdua important de poder adquisitiu. Actualment amb un IVA de 10 punts, per que es faci una idea, per 100 euros de recaptació el treballador guanya  36 euros de salari diari, es a dir, el 40% de la recaptació a la que s’ha de restar abans l’IVA corresponent. Molt sovint aquest salari correspon a 12 hores de treball, quan el treballador és molt segur que només tingui contracte laboral a mitja jornada.

 Des de la nostra part volem denunciar el tracte preferent que rep el sector empresarial, en especial aquelles empreses que estableixen condicions laborals de frau i precarietat fora de l’actual legislació laboral vigent, concretament pel que fa al nombre d’hores anuals de treball declarades que sobrepassen escandalosament el que estableix el mateix Conveni, a raó de jornades laborals en torns de 12 hores diàries.




També, tenint en compte el model d’explotació actual, davant la permissivitat i escàs control administratiu s’està produint l’arrendament de llicències (sancionat pel Reglament Metropolità del Taxi), es adir la cessió del titular i la gestió de llicències per tercers, en aquest cas per empreses o grups empresarials força coneguts. Com vostè sap, aquests fets no succeïen d’ençà els anys setanta i és molt lamentable que ara torni a passar una altra vegada.

No havent prou,  tenint en compte la estructura legal actual que ha trastocat el sector molt negativament, agreujat per la crisi tan forta a la que estem exposats, que a mes a més, en els últims anys ha proliferat l’intrusisme dintre del nostre sector. La invasió d’empreses i particulars sense cap autorització que s’oferten per al servei de transport de viatgers en la nostra ciutat i que ens resten una demanda molt important, arriba a ser insostenible, veient  la descaradura amb que s’anuncien i operen davant la passivitat dels mateixos serveis d’inspecció.

Podríem continuar explicant-li, amb exemples detallats, ja que la llista és llarga, sols volem evidenciar els problemes que afecten al nostre sector, tal com s’estructura aquest. L’Administració, responsable en aquest cas, desitgem que esdevingui amb la seva actuació, la solució als nostres problemes, al cap i a la fi, som els taxistes, autònoms i assalariats qui desenvolupem directament l’activitat, i per tant, desitgem en benefici de la qualitat de la prestació del servei que reben es nostres usuaris/es, també el nostre benestar laboral, amb uns ingressos econòmics acceptables i unes condicions de treball també dignes.

Es per això, que pensem que és necessari abordar els problemes, així com les causes que ens afecten, i exposats per tant aquests,






DEMANEM:

1.   La contingentació de llicències, seguint la proporció a partir de la ratio ideal de taxis/1.000 habitants.
      
       En la determinació del nombre de llicències, les entitats locals en aquest cas l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha d’atendre a l’equilibri de l’oferta i la demanda, observant-se junt els factors determinants actuals fixats al Reglament Metropolità del Taxi, també la relació establerta a partir de la ratio ideal de taxis per cada 1.000 habitants. La contingentació de llicències metropolitanes en una proporció de 2,5 fou aprovada pel Consell Metropolità en la sessió del 19 d’octubre de 1979. El Reglament del Taxi i la seva àrea metropolitana es va aprovar en 1981 i recollia la mencionada contingentació. Actualment la ratio de taxis/1.000 habitants no figura al Reglament Metropolità del Taxi.
       En el rescat i retirada de llicències per assolir la ratio que volem prèviament fixada en el Reglament Metropolità del Taxi, l’Administració es responsable i directament subsidiària en l’amortització dels títols habilitants, en relació a l’estructura i creixement dels serveis públics de transport, així com del nombre de títols (llicències) que van ser autoritzats el seu dia. Vostès són responsables i han de trobar fórmules perquè sigui viable el rescat de les llicències sobrants, per tal de garantir la rendibilitat mínima de l’explotació, la qualitat del servei, com l’eficiència i sostenibilitat del transport en sí mateix.

2.     La reforma de la Llei del Taxi, necessària per establir els canvis jurídics oportuns en el model d’explotació de les llicències, de manera que aquest sigui l’adequat al nivell de serveis convenient per atendre les necessitats de les persones usuàries. S’obvia que la qualitat del servei de taxi està estretament lligada a les condicions laborals dels treballadors autònoms i assalariats, i en relació directa, a més sobreexplotació de les llicències, jornades més llargues, més precarietat laboral, i més alt és el risc per a la salut i la seguretat en la conducció.
      Emparant-nos en l’interès general, l’equitat i el caràcter social que comporta l’autorització del títol habilitant com a bé escàs en quant que hi ha una limitació dels títols establerta en relació a l’accés a la professió, la demanda, i la qualitat del servei: creiem que l’activitat de l’explotació de la llicència ha de ser portada a terme pel mateix titular de manera personal i en dedicació exclusiva, per evitar precisament abusos i especulacions en l’atorgament de les llicències, en la contractació d’assalariats/es, i per evitar també l’arrendament de llicències. 
       Demanem també la dedicació exclusiva per al taxista autònom i assalariat en règim d’un sol conductor per llicència, contemplant així la igualtat per totes les llicències en el règim d’explotació

      Per tal de garantir la seguretat en la conducció, i perquè igual que es va establir al Reglament Metropolità de 1981, la dedicació exclusiva fonamentava les polítiques iniciades a la crisi de la dècada dels anys vuitanta, en previsió de portar a terme un pla de viabilitat amb el rescat de llicències que sobrepassaven la ratio fixada al mateix Reglament.
        En relació a la contractació de conductors/es assalariats/des, exigim que les empreses de taxis donin d’alta els seus treballadors en règim de dedicació exclusiva i en contracte a temps complert i no a temps parcial. Per evitar el frau a la Seguretat Social, demanem també que l’IMT, en donar d’alta i baixa un conductor, l’empresa de taxis estigui obligada a presentar el corresponents certificats de cotització social del treballador per el temps treballat total a l’empresa. 
       
       Com ja ho hem expressat abans, el reconeixement del sector empresarial que fa la Llei del Taxi de l’any 2003 (malgrat està limitat a un 15 % del contingent total de llicències i en un 10 % al Reglament Metropolità del Taxi) permetent la transmissió i legalitzant els titulars de més d’una llicència, respon no a una necessitat del servei de taxi per garantir la suficiència, sinó a una operació econòmica determinada a afavorir el lucre i l’especulació en detriment de la qualitat del servei.

       Pensem per tant, que l’activitat empresarial s’hauria de limitar, concretament pel que fa a la distribució de llicències, que actualment tant persones físiques com persones jurídiques poden ser titulars en nombre fins a cinquanta. Pensen que aquesta quantitat és excessiva i no es justifica de cap manera.
       És per aquest motiu que demanem dintre de la reforma de la llei i el canvi normatiu, que les llicències només s’atorguin a un sol titular en règim de dedicació exclusiva, preferentment a la persona qui s’hagi dedicat anteriorment en règim de treballador/a assalariat/da, i per tant que les persones només puguin ser titulars d’una sola llicència.

       A més, pensem que les llicències no han de ser transmissibles excepte supòsits obligatoris o voluntaris, que de manera reglamentària disposin les entitats locals competents, com per exemple la jubilació, la defunció del mateix titular o la dissolució de la persona jurídica titular.
      Per evitar que les llicències siguin objecte d’especulació econòmica per part dels seus titulars, ha de ser l’Institut Metropolità del Taxi com a organisme públic, qui estableixi un valor de tassació just e igual per totes les llicències, amb un preu accessible per al nou titular afavorint així l’accés a la titularitat de les mateixes, mitjançant concurs públic amb respecte de la lliure concurrència i publicitat, on es valorin criteris no estrictament econòmics sinó també de mèrits personals i de formació acadèmica. L’accés a la professió i alhora el desenvolupament de l’activitat com a titular, no ha d’estar condicionat al valor econòmic de la llicència sinó a la capacitació professional de la persona aspirant a conductor/a d’auto-taxis. Volem d’altra part que en relació a l’accés al títol habilitant, s’eliminin les actuals taxes de transmissió de llicència, que no reflecteixen el cost real del tràmit administratiu.


3.     Millorar la capacitació del conductor/a, elevant el nivell de les proves d’accés per els aspirants a conductor d’auto-taxis. Tanmateix desitgem que totes les persones aspirants estiguin en possessió del carnet de conduir BTP, juntament també del títol acadèmic d’Ensenyament Secundari Obligatori (E.S.O.), igual que és requisit també per accedir a treballar com a conductor d’autobús a l’empresa pública de TMB, per exemple. Considerem que en el desenvolupament de la nostra activitat d’atenció al públic cal garantir uns coneixements mínims en quant a cultura general per tal d’assegurar la qualitat del servei com un tracte més professional envers els/les usuaris/es.
        Seria bo que el curs preparatori d’accés a les proves per obtenir la credencial professional, sigui d’una durada suficient en matèries relacionades amb l’activitat de transport de viatgers en auto-taxi, contemplant aquest també, un codi ètic de bones pràctiques.
       Un altre aspecte de la formació que creiem  necessari, es que es pugui acreditar el coneixement de primers auxilis i d’atenció sanitària, preveient-se  la inclusió d’aquestes matèries en els plans formatius així com el foment de la participació voluntària dels professionals del Taxi en els plans de protecció civil dels municipis.
         Per altra part valorem que tots els/les conductors/res es reciclin de manera obligatòria cada cinc anys, a través d’un curs gratuït d’assistència obligatòria, impartit directament per la mateixa Administració, amb un nombre mínim d’hores lectives i crèdits en matèries sobre l’activitat del servei d’auto-taxi. 
         En relació  a la formació, al mateix temps volem que no s’atorguin més credencials i es limiti el nombre d’aquestes en previsió a la necessitat real de contractació, i el ritme de transmissions de llicència per jubilació; si cal limitant el nombre de convocatòries d’examen per obtenir la credencial de conductor d’auto-taxis.

4.   Millorar el servei d’inspecció dels agents de la Guàrdia Urbana per evitar l’intrusisme i la competència deslleial, i ampliar en nombre d’efectius personals la plantilla del Servei d’inspecció de l’Institut Metropolità del Taxi (actualment ens consta només cinc inspectors per tota l’Àrea Metropolitana de Barcelona).
        El nombre de taxis pirates i vehicles sense l’autorització per el transport de viatgers s’ha vist incrementat de manera evident, mitjançant empreses o particulars que operen amb llibertat en les àrees d’influència turística (ports, aeroports, hotels, zones d’oci i d’interès turístic, etc.). Reclamem que des de l’Administració, començant per l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, s’estableixin els controls i els mecanismes oportuns, perquè es pugui reduir el nombre d’incidències constatades; si cal incrementant el nombre d’inspeccions rutinàries, elevant l’import de les sancions o decomissant els vehicles dels infractors. Finalment nosaltres paguem els impostos per poder exercir la nostra activitat.
      Volem insistir que el Servei d’inspecció de l’IMT s’ha d’esmerçar més en les seves actuacions en relació a l’intrusisme intern i les pràctiques poc professionals d’alguns taxistes, ens consta certa deixadesa en l’acompliment del seu treball d’inspecció. Reclamem que es contempli més la reincidència d’algunes faltes com el cobrament abusiu o l’encotxament fora de parada en àrees d’influència d’aeroports, estacions de tren i autobusos.
      Volem aprofitar l’ocasió per denunciar la persecució i l’abús per part del agents de la Guàrdia Urbana cap els taxistes  que ens veiem assetjats per sancions injustes i arbitràries, concretament pel que fa a sancions per “estacionament fora de parada”. En moments de poca demanda de servei de taxi vostè ha d’entendre que a falta d’usuaris ens veiem obligats a romandre a les parades de taxi a l’espera del torn per encotxar, a vegades en doble fila, o perllongant-se la fila de vehicles de la parada de taxi en concret. No podem romandre en circulació de manera permanent i sense estar ocupats, per simple qüestió d’eficiència, rendibilitat econòmica, seguretat laboral, i també viària. Li demanem que sigui flexible i condescendent amb nosaltres. A dia d’avui, tenint en compte que la poca demanda de taxi es concentra a determinades hores al centre de Barcelona, estacions, i zones d’oci nocturn, ha d’adonar-se de la poca capacitat disponible de les mateixes parades taxi donada l’oferta excessiva de taxis al carrer. De continuar aquesta situació d’assetjament pot esdevenir-se un conflicte greu. Ens ho podem estalviar tots.
         Dintre de l’intrusisme intern que pateix el col·lectiu per part d’un nombre concret de radio emissores de servei de taxi, que és conegut sobradament pels responsables i gestors de l’IMT, són els serveis concertats a canvi de comissions al personal de recepció de molts hotels, pràctica molt estesa aquesta, sofisticada i coneguda per tot-hom, i que no és de rebut cap a la majoria de taxistes quan l’hotel en concret normalment disposa d’una parada de taxi. Voldríem que es radiqués aquest tipus de pràctiques fraudulentes i de competència deslleial que acaba repercutint en els usuaris, normalment turistes que acaben pagant un sobrepreu il·legal pel servei de taxi. Una solució fàcil a part d’un nou reglament d’emissores de radio taxi, seria establir un import fixe per al servei de taxi a l’aeroport, i la seva promoció.
        Aprofitem l’avinentesa per explicar-li que es continua donant la situació d’encotxament il·legal en l’àrea d’influència de l’Estació de Barcelona-Sants, just a la Plaça Països Catalans, on per aquesta sortida no hi ha parada de taxi. Ens agradaria, després del seu compromís i d’Adif, per el restabliment de la parada de taxis en aquest lloc, es materialitzi en el menor temps possible, ja que el nombre d’incidències observades continua sent alt.

5.     Promocionar el servei de taxi i les nostres tarifes a la ciutat de Barcelona. És imprescindible per el sosteniment i l’equilibri de la nostra activitat. 
        Trobem cabdal aquest aspecte i li demanem que el servei de taxi s’inclogui juntament amb la resta del transport públic, no solament en polítiques de mobilitat i gestió de la xarxa viària, sinó també en el foment del seu ús per els ciutadans i ciutadanes, així com per les persones turistes que visiten la nostra ciutat. Per això el nostre interès es que puguem oferir el nostre servei i les nostres tarifes de manera clara, i entenedora per a tot-hom, a tots els llocs d’interès públic, i turístic, començant per cada parada de taxi, punts d’informació turística i estacions de tren, bus i aeroports, així com a tots els hotels.
        D’altra banda també,  cal que les nostres tarifes siguin justes, reflectint realment l’increment dels costos d’explotació, en especial l’increment del preu del combustible, però alhora han de ser prou atractives i competitives, com per atraure e incrementar la demanda del servei.
        Com a mínim volem que figuri els preus aproximats des de la parada de taxi en qüestió a les principals destinacions habituals.. Els usuaris/es tenen dret a comparar i a escollir, en funció de la seves necessitats, i per això cal que disposin de tota la informació necessària al seu abast.
       Actualment ens consta que la informació que sobretot disposa el turista, es confusa, quan no errònia des dels llocs d’origen del seu propi país. Això s’explica perquè aquesta informació no hi és present en lloc a la ciutat de Barcelona, i queda recollit a les guies turístiques el que realment no es correspon a la realitat. A vegades aquesta desinformació és fomentada per altres sistemes de transport privat en competència directa (a vegades il·legals), i per dissuadir al turista de l’ús del taxi. Hem comprovat la mala premsa injusta cap a un servei d’interès públic que creiem que en general el formen bons professionals, i millorant el present la seva qualitat és prou bona.
       Pensem i no entenem perquè no ens podem publicitar en espais públics quan les nostres tarifes són públiques (autoritzades per un ens públic) o per exemple com a d’altres ciutats fan servir el propi vehicle com a suport publicitari exterior i aquí no es permet. Ens agradaria per poder promocionar el servei de taxi que s’establís un preu fixe raonable de servei a l’aeroport, com a d’altres ciutat, pensem que seria una bona promoció per al Taxi si són capaços d’aconseguir-ho. Creiem que el servei de taxi guanyaria en credibilitat e imatge.
        Aprofitant la qüestió ens escau a demanar que el servei de taxi, s’inclogui també en les polítiques de transport sanitari de trasllat no urgent i de transport de barri, allà on calgui, mitjançant acords entre el Servei Català de la Salut, els ajuntaments de l’AMB, i l’Institut Metropolità del Taxi.
        Ens adonem que vostès han anat desplaçant el servei de taxi a mida que desenvolupaven la xarxa de transport públic amb la creació de noves línies de metro i d’autobús (com el Aerobús i la seva freqüència de 5 minuts, per exemple), fomentant a l’hora d’altres transports privats en competència directa nostra, com és el lloguer de vehicles sense conductor, amb l’ocupació de l’espai de la via pública permetent l’estacionament d’aquests.. Entenem que s’ha de promocionar i fer accessible el transport públic a tot-hom, però a l’hora creiem de vital importància per l’interès públic del servei de taxi, que s’inclogui aquest en les polítiques municipals de foment i ús del transport metropolità.

      Finalment  volem expressar-li que com a treballadors/es i professionals volem millorar les nostres condicions laborals i que siguin dignes, alhora aspirem a que la ciutadania disposi d’un servei de taxi de qualitat també digne. Aspirem a aconseguir-ho. Podem fer un taxi amable i més humà, accessible a tot-hom, i encara tenim marge per anar millorant. Actualment el servei de taxi, pot millorar considerablement, per això es necessari i creiem imprescindible la seva promoció com que també millori considerablement certs aspectes que ens veiem abocats a canviar com la mateixa Llei del taxi que promou la sobreexplotació de les llicències i el treball precari, establint condicions negatives per els prestadors de l’activitat, que som nosaltres. La qualitat del servei va lligada també amb l’equilibri de l’oferta i demanda que es contempla al seu paràmetre principal com és la seva ratio de taxis/1.000 habitants, un indicador a tenir en compte i que no es pot obviar en polítiques de mobilitat. Aquestes són demandes que demanen una atenció.

        No volem treballar més, volem treballar millor, igual que l’usuari/a que no vol més taxis, simplement vol que el servei de taxi sigui també millor.

Rebi una salutació fraternal.

                                                                                                          Secció sindical del Taxi (CNT-AIT) 


Barcelona, 1 de novembre de 2012









SALUT I BON VIATGE